Taal

Op Sint-Jan vinden we taal heel belangrijk. Onze leerlingen spreken thuis niet noodzakelijk Nederlands, maar het is wel de taal die ons op school verbindt. Hier zetten we in op spreken, lezen, schrijven en begrijpen.
Daarom proberen we onze leerlingen ook op zo veel mogelijke manieren in aanraking te laten komen met alle aspecten van het Nederlands. Uitstappen naar toneelvoorstellingen doen we graag. We schrijven zelf gedichten en we zijn fier op onze eigen krant.

Elke klas beschikt over een klasbibliotheek die dagelijks wordt geïntegreerd in het klasgebeuren. Daarnaast beschikken we ook over een schoolbibliotheek.
Projecten zoals de voorleesweek, de jeugdboekenmaand en de poëzieweek worden gedragen door de hele school.
In elke klas trekken we de kaart van het kwartierlezen. Zien lezen, doet lezen!

Wiskunde

Op onze school plaatsen we kennis centraal. We zetten in op automatiseren van hoofdrekenen. Zo versterken we de algemenene wiskundige basiskennis. We willen het praktische wiskundig denken ontwikkelen door hoofdrekenen, schatten, gebruiken van referentiematen, diagrammen en cijferen aan te brengen door gebruik te maken van een dagdagelijkse context.

Sporenbeleid
en
binnenklasdifferentiatie

Onze leerlingen kiezen zelf het spoor dat ze volgen tijdens de lessen. Door middel van differentiatie vergroten we de betrokkenheid van iedere leerling. We zetten vol in op persoonlijk leiderschap. Zij bepalen hun eigen toekomst. Daarom werken we handelingsgericht op maat van iedere leerling. We werken samen in het hoekenwerk waar we nadenken over onze aanpak. Tijdens het zelfstandig werk dagen we de leerlingen uit om taken doelgericht af te werken.

Deelklassen

In het vijfde en zesde leerjaar werken we met deelklassen. Naast hun klaslokaal op de tweede verdieping hebben we een extra klasruimte die de samenwerking tussen de leerlingen van de twee klassen organisatorisch mogelijk maakt. Zo wordt teamteachen een voor de hand liggende keuze.

Zorg

Onze school, de leerkrachten, de ouders, vrijwilligers en leerlingen, zijn ons bewust van de diversiteit in de maatschappij. We willen de verschillen graag omarmen en actief inzetten bij het welbevinden en de ontplooïng van onze leerlingen en alle betrokkenen.

Via onze brede basiszorg proberen we de noden van iedereen in kaart te brengen. Met een gefaseerde zorgwerking die we samen met onze partners van ExpAnt en het CLB bieden aan elke leerling die dit nodig heeft, zetten we in op handelingsgericht werken.

Extra-murosactiviteiten

Sint-Jan trekt erop uit in iedere graad!
Onze jongste leerlingen van de eerste graad trekken 3 dagen op boerderijklassen.
De tweede graad gaat een week op bos-en sportklassen.
De derde graad trekt op zeeklassen.
Tijdens deze dagen worden heel wat leerdoelstellingen vanuit het ZILL bereikt. Tijdens deze dagen leven en leren we samen.

Communicatie

Smartschool is het platform dat we gebruiken om onze digitale communicatie met ouders en onze oudste leerlingen te voeren. Zo bereiden we onze leerlingen optimaal voor om de overstap te maken naar het secundair onderwijs.

Daarnaast is een persoonlijke welkom aan de schoolpoort en ons open deuren beleid een uitnodiging om met elkaar in gesprek te gaan. We gebruiken hiervoor verbindende communicatie. Respect voor elkaar, is een constante in elk gesprek dat we voeren.

Samen

We organiseren peter en meteractiviteiten tussen onze leerlingen van L5 en L1. Tijdens de kennismakingsweken, knutselactiviteiten, jeugdboekenmaand, tutorlezen, nemen onze vijfdejaars de begeleiding van onze jongere leerlingen heel serieus op.

We zetten onze deuren graag open voor ouders en grootouders op school. Helpende handen tijdens de activiteiten, voorleesoudersouders zijn steeds welkom. Ons team staat klaar om te luisteren naar hoe we jullie kinderen samen kunnen voorbereiden als lid van onze maatschappij.

Onze school werkt graag samen met externe partners. Op pedagogisch didactisch vlak laten we ons adviseren door Katholiek Onderwijs Vlaanderen. Sociaal maatschappelijk vinden we samenwerkingen met onze partners in de antwerpse stedelijke context zeer belangrijk. Het CLB, ExpAnt zijn zeer aanwezige partners. ook het huis van het Kind, Atlas, onze Antwerpse Universiteiten zijn betrouwbare partners.

Digitaal

We zetten in op digitaal onderwijs waar het onze kennis versterken kan. Scoodle en Kabas worden gebruikt
We leren werken met een beperkt Office pakket. Daarnaast leren we onze leerlingen van de derde graad Pica-typen (blind typen) aan. Smartschool is onze digitale springplank. We voorzien Ipads in de klas voor de ondersteuning van Anderstalige Nieuwkomers en onze kleuters. Vanaf het vierde leerjaar gebruiken we Chromebooks en laptops op de digitale snelweg.

In tegenstelling tot ons digitaal aanbod in de klassen, weren we GSM’s uit onze dag op school. Vanaf het derde leerjaar mogen de leerlingen een toestel meebrengen naar school, maar tijdens de dag wordt die bij de leerkracht verzameld.We zetten in op sociaal contact.

Koor

Onze school kent een jarenlange koortraditie. Onder leiding van onze culturele duizendpoot Ann Holthoff en de bezieling van Ronny Ruts, kunnen onze leerlingen vanaf het derde leerjaar tijdens de middag in onze kapel samen liedjes zingen.
We bouwen een repertoire op van liedjes van wereldmuziek uit verschillende genres, want muziek verbindt mensen. We proberen jaarlijks optredens te organiseren zodat onze leerlingen een succeservaring kunnen opdoen. Wij laten ons koor graag schitteren.